Wednesday, September 6, 2017

BUBUR NASI HALIA SIMPLE!




Hari ni aku still mc..
bangun pagi tadi memang rasa sejuk + panas tak tahu nak kata..
sangat2 tak larat..
last2 ajak en.H pergi klinik.. terpaksa la dia gi kerja lambat lagi hari ni...
sorrybutnotsory

Dr. kata tonsil bengkak.. patut la check suhu tak demam 36.9 je..
tapi rasa cam demam..

dapat la ubat lagi..
minggu ni macam2 ubat aku dapat ^^''

masa otw balik rumah
tekak nak sangat makan bubur...teringat bubur MCD tapi aku serius tak boleh makan bubur tu, nanti sakit kepala...
tiba2  dengar pulak iklan kat radio
'ZINGGER PORRIDGE KFC'
OMG!
haha..

Akhirnya, aku pun rasa macam tak larat nak drive gi beli bubur..
aku search je la resepi bubur nasi..
jumpa satu resepi tu, tapi aku confuz bila dia kata masak bubur guna rice cooker..
kenapa aku confuz?
sebab aku risau masak bubur ni air selalu melimpah ruahkan.. takut pula nak guna rice cooker..
satu lagi yang aku risau,... aku mana pernah masak bubur T_T
message chef H... katanya boleh je masak guna rice cooker...
tapi aku tak confident..
last2 jam2.00 petang tadi baru aku gi dapur tengok apa je yang ada dan buat2 confident je..



Maka jadilah resepi bubur nasi halia
bahan dia:
beras 1 pot
air ikut sedap janji banyak
halia 1
kentang 1
garam secukup rasa
(campur semua bahan ni dan kacau setiap 5 minit takut melimpah..)

ikan bilis goreng rangup (api perlahan+lama=)

aceh cehh cehhh...macam pandai sangat..padahal baru first time dalam hidup ni masak bubur..
haha.. =p
okay!
hari ini dalam sejarah...
so sesiapa yang tak pernah try masak bubur boleh try..
simple dan sedap

masak atas dapur je.. next time kita guna rice cooker ya
^_^




_nurinsan
Teratak kasih A&E
060917 @ 0813pm



No comments: