Saturday, April 18, 2020

PELAJAR SEGAN SOMBONG





"Maaf cikgu, saya malu nak tanya."

Kata dia yang secara tak langsung sebenarnya dah hancurkan harapan diri sendiri untuk membuat permohonan masuk universiti gara-gara tarikh permohonan berakhir semalam.

Tahu apa yang menyedihkan menjadi pelajar segan tak bertempat?
Banyak perkara yang ketinggalan!

Tak apa menjadi pelajar penyenyap dan lemah.
Diam seribu bahasa hingga dikatakan ada emas didalam mulut!
Tak apa!
Yes, tak apa sebab aku dulu pun zaman sekolah rendah memang ada emas dalam mulut.

Janji tidak menjadi pelajar yang segan bertanya yang tidak bertempat hingga hal yang tidak tahu akan terus tidak tahu dan mungkin sebenarnya tidak mahu ambil tahu kerana segan telah bertukar menjadi sombong!

Geram.
Kecewa rasa nak marah dan menghemburkan semua yang ada dalam mulut yang ringan menutur kata.

Tahu apa yang lebih kecewa?
Ini bukan baru semalam dia mesej dan bertanya soalan tentang ini.

Since last year I have mention about alumni group.
Kenapa tak cakap tak ada dalam group.

Yang lagi menyakitkan hati...
15 april he did message me.
Tanya tentang tarikh tutup permohonan.
Tapi kenapa tak bagitahu masalah sebelum tarikh tutup.
Kenapa mesti 19 minit sebelum tutup?!
What are you expected?

Kawan satu batch dia sebelum ni bukan tak pernah message cakap lupa password dan bagai2...
tapi diorang tanya dan aku usaha dengan diorang bagi dapat semula password walau berjam2 mencuba...
then kawan yang tak ambil spm dekat sekolah ni yang dah lama pindah pun boleh ada dalam group macam mana dia yang ambil spm dekat sekolah ni and lepas tu hari2 boleh jumpa aku dekat sekolah...
tapi dia yang tercicir maklumat.
I just don't get it.

Bila pelajar duk segan sombong ni...
aku rasa nak ketuk je kepala dia dengan mentol.

No body knows apa yang kita tahu apa kita tak tahu sebab tak ada siapa yang boleh baca fikiran kita.
Kita sendiri kalau tak tahu kita kena tanya.
Jangan disebabkan 'segan' tak bertempat tu sebenarnya dah makan diri kita dengan menjadi sombong tak bertempat.

Siapa pun yang membaca tulisan ini, kalau awak tu pelajar... please..
tolonglah.. tak tahu tanya.
Jangan jadikan alasan segan hingga makan diri sendiri.
Cukuplah segan tu sebenarnya membuatkan kita lemah dalam menuntut ilmu.
Akui itu.
Berubah sebab perubahan tu datang dalam diri sendiri.


Apa pun, hidup ni pilihan.
Awak pilih nak segan sombong...
Then awak hadaplah dengan pilihan yang dah dibuat.
.
.
.
Aku,
masih kecewa?
seperti kata dia yang segan sombong
'tak apa lah saya dah ada career saya sendiri'.

Fine!
U have your own life.
So do I.

tak bersungguh sebenarnya.
kan?



_nurinsan
teratak kasih A &  E
18/04/20 (07.30am)

pagi2 dah membebel😷😭
aku tetap doakan yang terbaik untuk dia.



No comments: