Monday, April 13, 2020

ADOPTION PROGRAMME


Dari Abu Hurairah radliallahu ‘anhu bahwa Rasulullah SAW bersabda: “Ada seorang laki-laki yang sedang berjalan lalu dia merasakan kehausan yang sangat sehingga dia turun ke suatu perigi lalu minum dari air perigi tersebut. Ketika dia keluar dari perigi, didapatkannya seekor anjing yang sedang menjulurkan lidahnya menjilat-jilat tanah karena kehausan. Orang itu berkata: “Anjing ini sedang kehausan seperti yang aku alami tadi”. Maka dia (turun kembali ke dalam perigi) dan diisi kasutnya dengan air dan sambil menggigit kasutnya dengan mulutnya dia naik keatas lalu memberi anjing itu minum. Kemudian dia bersyukur kepada Allah maka Allah mengampuninya”. Para sahabat bertanya: “Wahai Rasulullah, apakah kita akan dapat pahala dengan berbuat baik kepada haiwan?” Baginda SAW menjawab: “Terhadap setiap makhluk bernyawa diberi pahala”.
 (HR Bukhari No: 2190)

Assalamualaikum dan hye!
๐Ÿ˜

Recently zoo negara ada buat program adoption sebab masalah kekurangan dana untuk haiwan2 dalam zoo. Ada yang tanya kenapa tak dilepaskan je haiwan2 tu ke habibat semulajadi dia rather than kurung haiwan2 tu dalam zoo?...

Dulu pun aku pernah terfikir juga kesian kan dekat diorang kurung dalam tu..
Tapi bila aku faham betul2 sebenarnya tujuan zoo tu sendiri untuk selamatkan dan peliharan haiwan2 yang terancam dan ada yang suka diburu oleh pemburu haram.
Jadi, sebenarnya wujudnya zoo ni bukanlah sebab manusia kejam. 


Bila sebut tentang zoo ni terasa dekat dihati sebab dulu pernah rancang nak jadikan tempat melancong masa awal2 kahwin (baca: honey moon gitew).. hahahhaa.. orang lain sibuk nak gi tempat percutian best2.. yang kami ni duk plan nak gi zoo sudahnya sampai 5 tahun kahwin tak pernah lagi jejak kaki kat zoo negara..hahahahhaa... sadis.


Ok back to the story.
Menariknya program adoption ni sebab kita semakin kenal haiwan dekat zoo ni  dan semakin rasa sayang dengan haiwan2 ni๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜

Sebelum ni kita cuma tahu ada harimau la, gajah la, panda la... 
tapi kita tak tahu sebenarnya semua tu ada nama diorang sendiri sebab tu kita semakin kenal diorang...

Jadi bila pihak zoo buat poster setiap haiwan tu dengan tulis nama diorang
terus rasa sayangnye and soooo adorable ๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜
aishhh....


Sempena nak sahut seruan program adoption ni,
aku dah adopt 3 orang ..hahaha.. (eh 3 ekor ke? ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜…)



Mula dengan giraffe sebab nama dia macam dekat2 dengan zira lagipun dulu masa kecik kakak aku suka sangat nyanyi satu lagu entah apa2 tentang zirafah dekat aku.....hahahahaha.. jadi aku pun adopt la si giraffe ni...
then aku tengok ada 2 budak kecik yang macam kesian je.. aku pun adopt la juga
Flash and Yiyi  yang macam kesian je..macam comel je.. hahaha..

Yang ni giraffe๐Ÿ˜moga sihat selalu giraffe๐Ÿ˜˜

yang ni Flash..si kecik yang garang๐Ÿ˜‚

sebenarnya aku tak tahu umur Yiyi ni berapa..aku agak Yiyi memang kecik lagi sebab tengok size cam kecik je..
harapnya YIYI ni keturunan kungfu Panda la...hahahaha

sebenarnya ada banyak lagi haiwan lain yang boleh adopt.
Target aku duit BPN masuk nanti aku nak adopt
Si Ben yang macam tengah berduka lara je..
Si Kayla yang macam manja je..hahaha
and
Si Omi yang macam 'i like to move it move it'
hahhaha

btw duit BPN aku tak masuk lagi sebab aku baru tahu dalam LHDN tak ada mklumat no acc
๐Ÿ˜ญ
sedih betullll..
harini baru update no acc



Macam mana nak join program adoption ni?
Ni aku paste iklan..
aku daftar kat ticket2u.
BTW bayaran ni just on off taw, bukan every month..
Korang bayar sekali je.. then kalau nak adopted lagi boleh je bayar lagi anytimes..
okay...
.
.
.

Kindly adopted they as LOW RM26.00.

▪️
What happening here in Malaysia now is National Zoo Negara facing a major challenge during MCO period. They are non profit organisation and depend mainly on donations and ticket sales to cover their operating costs.
▪️
So the least you can do during this critical period is donating some money to them for covering up all wildlife's food supplies,veterinary care and etc.
▪️
Fast and simple move, and you even enquire an e-certificate and entrance ticket on that.
▪️
Click on the link below:
▪️
We do believe that little by little, a little becomes a lot at the end. Show your support, hooman!❤️

 #adoptanimals #animalovers #zoonegaramalaysia


more info: facebook zoo negara




okay lah..
moga Giraffe, Flash and Yiyi sihat dan bahagia selalu ๐Ÿ˜˜


teratak kasih A & E
nurinsan
13/04/2020 (05.00pm)

No comments: