Sunday, October 8, 2017

RESEPI PUDING ROTI SIMPLE DAN SEDAP!



Hari ni aku nak share resepi puding roti yang sangat simple dan sedap.
Aku dapat resepi ni dari Kak Azie, disebabkan aku suka sangat puding roti yang kak azie buat.. jadi aku pun tanpa ragu2 nak juga buat! haha :p


Tapi sorry, lupa nak ambik gambar step by step T_T
nanti law aku buat lagi aku update dengan gambar.. erm..




Bahan A
1 kotak susu putih
2 sudu gula (tak ada dalam gambar)
2 sudu mayonis
(dalam tupperware oren tu, aku beli ladies choice yang paket tu, then transfer dalam bekas)
2 sudu marjerin (dicairkan dulu)

Bahan B
roti gardenia putih (tak ada dalam gambar)
Cawan kertas

Add On
Nestum (topping)
Choclate chips


Cara2
Campur semua bahan A Kacau sampai sebati.

Lepastu,

Susun cawan kertas. Siat2 roti dan letak dalam cawan kertas tu. Kalau boleh roti tu biar banyak, sebab nak sebatikan dengan bahan A tadi. Disebabkan kita tak pakai tepung, jadi roti kena banyak dalam cawan kertas supaya susu tadi dapat menyerap ke dalam setiap kepingan roti. Jadi tidaklah cair sangat puding tu nanti kan.

Lepastu,  tambah Chip choclate kalau nak rasa manis lagi (sebab biasanya 2 sudu gula tu kurang manis) dan masukkan chipchoclate tu sebelum bakar supaya nanti dia cair dan nampak sedap.


Dah siap tu, bakar dengan suhu antara 180 hingga 200 celcius dalam masa 15-20 minit. Sampai nampak dah masak roti tu. Boleh cucuk untuk tengok okay ke tak okay.

Bila dah masak, boleh hidangkan panas atau sejukkan dulu. Kalau aku, aku suka makan panas2.. hehe..

Kalau nak letak nestum, boleh  letak masa nak hidang tau supaya nestum tu rangup je..


Okay boleh cuba ya <3 p="">Senang je!
Law nak ada rasa oren, boleh letak jus oren sikit.
Hari tu ada tambah jus oren, sedap juga rasa dia.
Kalau nak test rasa yang lain pun boleh. Ikut kreativiti..haha ^_^


puding roti dengan chipchoclate

puding roti dengan topping nestum


Selamat mencuba!
dah cuba share kat komen ya.
^_^

nurinsan
Teratak kasih A&E
08 oktober 2017 : 03.36pm






No comments: