Saturday, August 15, 2015

NOKTAH #5


Gina melangkah menghampiri Dian. Dian memandang tanpa perasaan apabila melihat kehadiran Gina di tempat lepak keramat itu. Nampaknya sejak dari hari Gina dibawa ke rooftop tersebut seharusnya Dian tahu bahawa rooftop tersebut bukan lagi hak miliknya seorang.
            “Kau  tertinggal ini.” Gina menunjukkan handphone Dian yang berada ditangannya. Dian mengambil sambil mengucapkan terima kasih. Dah dua hari handphone tersebut ‘hilang’. Namun sebenarnya Dian tidak berharap agar handphone tersebut ditemukan semula. Langsung tidak.
            “35 receive message. Kau  tak nak tengok ke siapa yang bagi.” Gina bertanya apabila melihat Dian terus menyimpan handphone tersebut ke dalam beg galasnya.
            “Letih nak melayan.” Dian menjawab bersahaja. Mata Dian terus tertumpu pada buku A4 berwarna putih pink dan berkulit tebal miliknya.
            Gina duduk sebelah Dian. Sesekali Gina cuba mencuri membaca apa yang ditulis Dian. Tapi sayang, satu patah perkataan pun tak dapat dibaca dengan jelas. Kedekut.
            “Gina, kenapa kau  macam tak ada kawan?.” Dian bertanya tiba-tiba. Gina tersentak.
            “Kenapa kau  tanya tiba-tiba?.” Gina kehairanan.
            “Ye lah, aku tengok kau suka jalan sorang-sorang. Bukan baru hari ni tau. Tapi dari dulu dan ni dah sampai tahun akhir. Lepas tu, kadang-kadang kau menyibuk dekat aku.” Dian berkata selamba.
            Gina diam dan tersenyum. Kelat.
            “Tak semua orang terima aku.” Gina tarik nafas. Diam. Dian diburu rasa bersalah. Mulut aku laser sangat ke tanya macam tu?. Dian sempat mencuri pandang wajah Gina.
            “Maaf Gina. Aku tak maksud nak sakitkan hati kau .” Dian mula rasa bersalah.
            “Tak apa. Dah biasa. Kau sendiri pun susah terima aku kan walaupun kau tahu aku memang tak ada kawan.” Sekali lagi Gina senyum. Namun kenapa senyuman tu pahit?.
            “Kau beruntung. Kadang-kadang aku cemburukan kau Dian.” Gina menunduk. Cermin mata besar oldskol dibetulkan letaknya. Dian pula terhenti dari menulis sesuatu di buku catatannya.
            “Kau  ada bff. Aku, nak ada kawan pun susah. Macam kau kata, ni dah tahun akhir tapi aku masih macam dulu. Bff tak pernah ada.” Gina bersuara perlahan. Dian bagai tidak senang mendengar perkataan bff itu disebut-sebut oleh Gina. Hatinya sekeras-kerasnya menafikan hal tersebut.
            “Aku mana ada bff.” Dian menafikan.
            “Aku pernah baca satu quote, kalau kita ada kawan yang boleh bawa kita dekat dengan tuhan, kita patut hargai dia. Jangan sia-sia kan dia. Dan aku rasa kau  dah jumpa kawan macam tu.” Gina kelihatan seperti menahan perasaan.
            “Kau  rasa aku dah jumpa kawan macam tu ke?.”
            “Ayu.” Laju Gina menyebut nama itu. Dian diam. Kalau betul dia sahabat yang mendekatkan aku pada tuhan, kenapa dia bersikap macam tu pada aku?.
            “Tadi kau ada kata yang kau nak dapat kawan sorang pun susah. Kenapa?.” Dian bertanya.
            “Sebab aku kan ‘lain’. Aku tak macam korang. Aku banyak kelemahan. Aku tak pandai bergaul. Aku. Aku tak bertudung macam orang lain.” Gina menunduk. Suaranya kedengaran serak.
            “Aku pun bukan dilahirkan terus bertudung, kau tahu tu kan. Kau sendiri pernah tengok rambut menggerbang aku dalam kelas. Dan yang bertudung tu pun bukan semuanya baik.” Dian berkata sambil membetulkan duduknya. Gina berkerut dahi.
            “Tak… kau tak faham. Dari dulu keluarga aku sendiri susah terima aku. Dan dalam keriuhan orang ramai, aku sering dianggap tak wujud dalam kalangan diorang. Entahlah. Sejarah aku macam kabur.” Gina memandang kosong di langit. Mengingati peristiwa lalu. Sungguh ia menyakitkan.
            “Apa yang berlaku dalam hidup kau?.” Dian bertanya ingin tahu.
            “Biarlah. Nanti mungkin kau akan faham.” Gina bersuara perlahan dan memandang Dian.
            “Kau?. Apa yang dah berlaku dalam hidup kau?.” Gina bertanya pula.
            Dian mula berdiri. “Kau pernah kata kau cemburu pada aku kan?.” Dian memandang Gina yang cuba bangun dari duduknya.
            “Yup. Rasa tu masih ada.” Gina berkata sambil memandang suasana sekitar fakulti.
            “Kau tak tahu pun apa yang aku alami. Yang terzahir, terkadang tersimpan seribu cerita yang sukar untuk dilalui. Tapi hakikat manusia. Sering tertipu dengan pandangan sendiri. Sekarang, aku sedang menelan pahitnya pandangan mereka yang sedang tertipu dengan dunia.” Dian berkata penuh makna. Gina cuba memahaminya.
            “Betul. Kita selalu tertipu dan percaya pada apa yang kita lihat. Tapi sukar untuk menerima kebenaran yang terkadang tersembunyi.” Gina membuat kesimpulan.
            “Betul. Kalau sekarang aku cerita pada dunia apa yang aku tanggung. Mereka takkan percaya. Malah mungkin aku hanya akan memburukkan keadaan. Biarlah aku telan semua. Walau aku buruk pada pandangan mereka.” Dian menarik nafas.
            “Kau sedang bercakap tentang siapa?.” Gina cuba mencari kejelasan di sebalik apa yang mereka bualkan.
            “Tentang dunia. Dan kegilaannya.” Dian menjawab dengan tenang. Gina cuba membuat hipotesis sendiri. Mungkinkah serkapnya kali ini masih tepat seperti biasa?.
            “Kalau kau izinkan aku menjadi kawan kau, mungkin kita boleh berkongsi cerita. Tentang dunia.” Mata Gina tertangkap pada burung yang sedang cuba terbang ke angkasa. Bebas. Mungkinkah manusia boleh membebaskan sebuah rasa?.
            Dian hanya diam seribu bahasa. Sekali lagi, wujud ke istilah kawan dalam dunia?.


**********************
to be. cont.


No comments: