Saturday, August 15, 2015

NOKTAH #2



Suasana di kafe saat itu lengang. Dian mengerling jam di tangan. Patutlah baru jam 11.30 pagi. Kalau tak, mahu tak ada orang macam ni. Semua macam pirana kelaparan.

            Hari ini Dian tidak mempunyai sebarang kelas atau aktiviti lain. Oleh itu masa yang ada hari ini mahu digunakan sehabis baik dengan melakukan aktiviti kesukaannya. Habis satu kampus dijelajah bermula jam 7 pagi tadi. Sengaja berjalan dan menikmati keindahan kampus yang banyak mengajar erti sebuah kehidupan dan kematangan.

            Selepas membeli minuman, Dian melangkah laju keluar dari kafe fakulti. Hari ini hatinya sangat ingin ke rooftop dan menulis sesuatu. Sudah seminggu peristiwa itu berlaku, dan selama seminggu itu juga dia tidak lagi bertegur sapa dengan Ayu. Salah aku ke?.

            Ketika Dian mendaki tangga, dia terserempak dengan Gina. Gina memandang buku bersaiz A4 berkulit tebal berwarna putih pink dan minuman di tangan Dian. “Kau  nak ke mana Dian?.” Gina kehairanan.

            Apasal lah mana-mana aku pergi dia ni ada?. Serabutlah. Entahlah, cuba untuk mendekati Gina, namun hatinya berkeras tidak boleh. Mungkin perlu masa. Dian kemudiannya tidak menjawab soalan Gina. Sebaliknya mengembalikan semula soalan tersebut.

            “Aku dari bilik Puan Rohayu tadi.” Gina berkata perlahan dan satu keluhan kedengaran.
            “Mengeluh ke?. Kenapa, ada masalah ke?.” Dian bertanya. Hilang keserabutan dirinya apabila melihat keserabutan Gina.

            “Aku nak lepak dengan kau  boleh?.” Gina memandang dengan harapan. Dian serba salah. Nak kata ya, aku pun tengah serabut. Nak kata tidak, kesian pulak.
            “Jomlah.” Dian bersuara sambil melangkah mendaki anak tangga seterusnya. Gina tersenyum senang.
            “Eh. Tapi kita nak pergi mana?.”

*****

Hampir 10 minit mereka berada di atas rooftop bangunan 5 tingkat fakulti mereka. Namun, Dian dari tadi hanya membisu. Gina pula seolah-olah membebel dan bercakap seorang sambil memuji keindahan pemandangan yang kelihatan dari tingkat 5 tersebut.

            “Gina, kau  boleh duduk tak. Jangan berdiri. Nanti pak guard nampak, dah tak boleh lepak sini dah tau. Pandang langit dahlah.” Dian mengingatkan dan memberi amaran.

            Sebenarnya tiada siapa pernah tahu bahawa dirinya suka menghabiskan masa di rooftop tersebut. Namun entah kenapa hari ini dia membawa Gina bersama. Ayu sendiri tidak pernah tahu tempat ini. Argh!. Nama itu lagi yang aku nak sebut.

            Gina akhirnya duduk di sebelah Dian. Kaki mereka berdua melunjur ke depan. Dian nampak sangat cantik walaupun hanya dengan T-shirt Muslimah dan seluar slack hitam miliknya.

            “Dian, comel stoking kau. Warna-warni. Kau  beli dekat mana ya?.” Gina bertanya.

           Dian memandang kakinya yang berstoking dan bersandal hitam itu. Kemudian matanya berlari memandang kaki Gina.

            “Ada orang bagi.” Dian menjawab ringkas.
            “Mesti Ayu kan?.” Gina meneka. Tekaan Gina tepat dan tiada syak wasangka lagi.
            Dian menarik nafas. Panjang. Gina tersenyum kelat. Masih ingin bertanya sesuatu. Namun bagai terhenti apabila melihat raut wajah Dian.

            “Kenapa kau  mengeluh tadi lepas jumpa Puan Rohayu?.” Dian cuba menukar topik. Gina perasan akan hal itu.
            “Sebab sebenarnya aku geram dengan partner assignment aku. Assignment tadi sebenarnya dah lepas due date. Tapi disebabkan partner tak bagi kerjasama, jadi siap lambat dan kena sound dengan Puan Rohayu. Benci betul!. Rasa macam nak je bagi tahu yang partner tu tak bagi kerjasama dan sebenarnya aku buat sendiri assignment tu.” Gina meluahkan rasa dihatinya. Nampak sangat dia memang marah. Sambil cerita, mukanya merah.

            “Kau  dah hantar lamakan?. Senanglah sebab dapat partner yang memang bff.” Gina menyambung lagi. Dian termenung. Tak sangka Gina punya perasaan marah. Eh?, Gina pun manusia. Bukan alien.
            Nasib baik assignment tu kami buat cepat sebelum krisis melanda. Kalau tak. Tak tahulah macam mana aku nak kerjasama lagi dengan Ayu.

            “Weh!.” Gina menyiku Dian. Menyedarkan Dian dari lamunan.
            “Kau  ni mesti ada masalah dengan Ayu kan?.” Gina serkap jarang. Adoi. Gina ni.
           “Dian, kau  ceritalah. Mungkin aku boleh bantu.” Gina berkata sambil cuba memujuk Dian agar berkongsi dengannya. Tiba-tiba Gina terpandangkan buku A4 berkulit tebal dan berwarna putih pink di tangan Dian.

            “Hah!. Jangan ingat aku tak tahu apa yang kau  tengah fikir.” Dian mula mengalihkan buku tersebut dan meletakkannya di belakang duduknya.

            Dian tersenyum geli hati. Ada hati nak ambik buku aku. Tolonglah Gina ni. Urm… rasanya dah lama aku tak ketawa senang hati.

            “Hahaha… alah, kau  ni Dian. Kau  tak anggap aku kawan kau  ke?.” Gina sekali lagi mencuba. Namun tidak mengharapkan apa-apa. Mungkin dia sememangnya dilahirkan untuk tidak punya kawan. Uh.

            “Aku anggap. Tapi aku dah tak percaya pada sesiapa.” Dian menoktahkan kata.
            Gina terdiam.

            “Dian, kenapa Farish tiba-tiba tangguhkan pengajian?.” Gina bertanya tiba-tiba. Dian tersentak. Sudah lama tidak mendengar nama itu disebut.

            Soalan luar alam. Mungkin boleh minta star wars yang jawabkan. Eheh.
          Disebabkan soalan  yang luar alam masa tu, maka peristiwa malam itu tiba-tiba tergambar jelas di ruang mindanya buat entah ke berapa kali. Boleh gila dibuatnya.


            Pergilah Farish. Aku pun dah tak sanggup nak jumpa kau!.




***************
to be cont. 
:)

'NOKTAHKAN. SUPAYA KAU TAK SAKIT!.'


_hasil tulisan yang telah lama diperam.
nur insan.
burn town.
15Ogos2015 (12.26pm)


No comments: