Sunday, April 6, 2014

deviant [1]


[pic credit to: fatimah zafira ]


Dari jauh Jai memandang seorang gadis.
Cuba memerah otaknya agar ligat berfikir.

'Macam pernah jumpa.'

adoinya pun. Cannot brain-lah. 
Tetiba teringat ayat ostad rock. 
ceh.
Tapi macam familiar jer.

Jai berkira-kira mahu mendekati gadis itu.
'Ish... macam tak sesuai je... aku mana pernah kawan dengan budak pakai macam ustazah pilihan. ouh. tak tak.. macam daie adibah. aku suka daie adibah.. yang menang rancang daie tu. membuktikan wanita boleh!
... tapi mata dia yang dihadapan aku ni... aku rasa macam kenal jer... eh... yeker...'

Gadis tersebut akhirnya menoleh.
Kelihatan dahinya berkerut dan wajahnya seakan-akan 'singa yang kelaparan'.
garang kot. 
macam nak marah orang jer.

Suasana pudu central pada ketika itu tidak sesibuk hujung minggu.
Tingkat atas bahagian kaunter tiket ini pun tidak seriuh hujung minggu.
Maklumlah hari bekerja, siapa je yang boleh balik kampungkan.
Gadis itu berjalan menghampiri ruang menunggu usai membeli tiket. 
Akhirnya Jai bangun dan melangkah menghampiri gadis tersebut.
dalam hati Jai sempat berbisik 'jangan dia tengking aku depan public ni sudah.'

'Urm... assalamualaikum saudari.'
alamak. 
manis pula bahasa aku.
=.=''

Gadis tersebut menoleh.
'Waalaikumussalam.'
wajah beku.
senyum pun tak.
hanya yang wajib diucapkan.
haila.

'urm.. macam pernah kenal lah... err... saya Jai.. yeker kita pernah jumpa?'

'eh... siapa? Jai... Jai mana eh?.'
gadis tersebut bermonolog dalaman. 
Sambil buat muka pelik dan matanya semakin mengecil. 
mencari fokus.
Cermin mata yang dipegang dipakai semula. 
tak selesa rasanya untuk memakai dan tidak dipakai.
kecelaruan cermin mata. eh. ke orang yang ingin  memakainya.
=.=''
adoiii.
ini gara-gara jerawat yang tumbuh dekat tempat sangat strategik atas batang hidung aku!.


'Urm. maaflah salah orang kot. Maaflah ya, saya nak turun bawah, ada barang nak beli.'
Gadis tersebut terus mencapai beg sandangnya dan berniat untuk pergi. 
Hanya tinggal lagi 30 minit sebelum bas bergerak.
Jadi dia tidak boleh lama disitu.
Senyuman akhirnya terukir juga buat Jai. 

Jai hanya memandang kepergian gadis tersebut.
'Aku rasa aku tahu dah siapa dia.'

Sebaik gadis itu mendekati escalator untuk turun ke tingkat bawah dan berniat menghala ke kedai buku 1 Malaysia dibawah. Tiba-tiba.

'Jai...? do I know her...'

jeda. 
otaknya bekerja untuk mencari maklumat dan data.
mungkin ada data tentang 'Jai'.

'what?!"
bergema ruang monolog yang hanya dia mendengarinya.

'Jaiyiddah? possibly her!'

hampir sahaja Ana terasa seperti kepalanya dihempap batu besar.
Jantungnya berdegup kencang.
Langkahnya semakin pantas ingin meninggalkan tempat itu.
Andai detik itu boleh dihalang dari ada dalam hidupnya, 
pastinya tidak mahu wujud 'pertemuan' itu. 
buat sekali lagi.

Jai yang masih memerhati dari jauh hanya memandang.

'She is back.
But, she's not like the one who I know before.'



to be cont.



[disclaimer:  kisah ini hanya rekaan fantasi nur insan. Sila baca tanpa me-relatekan watak dengan sesiapa agar anda tidak tertipu dengan realiti. Tapi kalau rasa nak kena tipu. Silakan.]



nur insan
presint 5
06 april 2014 (04.58pm)





No comments: