Wednesday, June 12, 2013

TANGGUNGJAWAB DAN IMPIANKU....


impianku...
terlalu banyak..
aku pernah mengimpikan untuk ke -----.... dimana tu? .. sebuah negara bersalji..
belajar disana... dan mentarbiyah diri ditempat orang... ya... sejak dari SPM hingga ke saat ini...impian itu belum pernah terpadam... malah semakin mendalam... insya'Allah....

 semasa di penghujung semester 2, Penasihat akademik menawarkan exchange student program...ke tempat yang menjadi impianku... -----...Allahu akhbar!!.. (memang nak sangat....!) aku terlalu teruja untuk pergi..pergi memenuhi impianku...impian yang telah lama ada...

impianku...
pernah juga aku bermimpi untuk menghasilkan produkku sendiri.....sebagaimana aku pernah dengar mengenai produk congkak tax dan pelbagai lagi modul2 kaunseling yang berada dipasaran... impian ini hadir saat aku menerima tawaran untuk melanjutkan palajar dalam bidang ini.... bidang ku kini.... aku sedar... demi memenuhi impian, aku perlu bertindak... oleh itu, aku sudah membina timeline... dari sem 1 hingga sem 8... bagi memenuhi hasrat itu...dan poduk itu harus terhasil sebaik sahaja segulung ijazah berada ditangan...namun... hanya pada semester 1 dan 2 sahaja timeline itu aku patuhi.... bila berada disemester 3 dan seterusnya... semua itu masih ada... namun, caranya berbeza.. aku harus akur... takdirku berbeza...


kenapa tidak aku penuhi impian-impian itu???
sedangkan peluang hanya datang sekali???


jawapanku...
kerana antara impian dan tanggungjawab...
tanggungjawab yang perlu dipenuhi terlebih dahulu..berbanding impian...

aku menolak tawaran exchange student... bukan sebab aku tidak mahu...atau sudah tidak berminat...
tapi, aku yakin.... lepas ni... insya'Allah...aku mungkin boleh sambung master disana...
biarlah... surat tawaran itu masih kemas dalam fail peribadi aku...
nanti boleh tunjuk pada suami dan anak2...=.=''


aku tidak mematuhi timeline...
bukan sebab aku tidak mahu memenuhi impian...
tapi aku yakin... aku mampu buat  lebih baik jika tanggungjawab aku utamakan...
akhirnya, sebelum segulung ijazah itu berada ditangan..alhamdulillah...
Fight For Future telah terhasil...malah memenangi tempat pertama dan anugerah emas di USIM tahun lalu...
dan sedang dalam proses untuk diinovasikan menjadi Fight For Future 2.0...


tanggungjawab...
tanggung di dunia.... jawab di akhirat...
aku... tidak pernah bermimpi untuk memegang jawatan yang tinggi di universiti ...
walau dulu aku sering merenung gambar2 exco dalam poster dirumah setiap kali masuk dan keluar rumah =.=''...
namun, kerana tanggungjawab.... sejak dari mengisi borang (walau tak dapat jawapan lagi)
"jika aku isi borang, bermakna, aku sudah sedia untuk tanggung didunia..dan jawab diakhirat..."

sebab kalau aku tarik diri...maka aku perlu sediakan jawapan dihadapan Allah...begitu juga jika aku terima...
dan aku sedar sebaik sahaja aku kata aku terima jawatan itu walaupun berat
 (sebab aku bukan ustazah... aku xpandai buat usrah..aku bukan kaki musolla)
namun... atas dasar kefahaman, aku faham bahawa jalan ini jalan mencari keredhaan... dan Allah nak bantu aku jadi lebih baik...maka aku teruskan... walaupun 3 hari 3 malam aku menangis... kerana jalan ini.. bukan kerana nama.... bukan kerana pangkat aku pilih... namun sekali lagi... ia tanggungjawab dan amanah...

2 tahun... 2 sidang...
aku pendamkan impian... demi memenuhi tanggungjawab...
walau peluang sering dikatakan hanya datang sekali...
namun aku yakin... andai kita mudahkan urusan orang lain...
Allah pasti memudahkan urusan kita...
dan alhamdulillah... Allah selalu ada..

alhamdulillah... dengan tanggungjawab ini....
impianku sedikit sebaik tercapai....
tanggungjawab ini, terlalu banyak mentarbiyah diri aku...
jika dulu tak tahu... kini menjadi tahu dan terlebih tahu =.=''
apa2pun... aku tak pernah menyesali pilihanku....
kerana aku yakin... Allah... ada untuk bantu hambaNya...


Dari Abu Hurairah r.a  Nabi SAW bersabda :
“Barang siapa melepaskan seorang mukmin dari kesusahan hidup di dunia, niscaya Allah akan melepaskan darinya kesusahan di hari kiamat, barang siapa memudahkan urusan (mukmin) yang sulit nescaya Allah akan memudahkan urusannya di dunia dan akhirat. Barang siapa menutup aib seorang muslim, maka Allah akan menutup aibnya di dunia dan akhirat. Allah akan menolong seorang hamba, selama hamba itu sentiasa menolong saudaranya.” – Imam Muslim


impian,
sebuah harapan yang ditanam dalam diri untuk diri....

tanggungjawab,
sebuah amanah untuk diri dan orang lain...

impian boleh dikejar... bila masanya sesuai, impian masih ada...
tapi tanggungjawab...tidak boleh lari.... kerana itu,tiada orang lain boleh memikulnya..
melainkan kita...


ya Allah...
aku mohon...ampuni segala kekhilafan ku sepanjang taklifan ini...

Exco Latihan dan Pembangunan Sahsiah 11/12
Timbalan yang Dipertua 12/13
Jawatankuasa Mahasiswa Kolej, Kolej Harun Aminurrashid...
insya'Allah...
dalam kenangan....
saranghae lillah... dan asif jiddan unuk semua salah dan silap
^________________^

#insya'Allah nak buat novel buat anak cucu lepas ni ^____^#

jika nak baca...sila comment...eh...hehehe
insya'Allah... now time for run for my dream 'impian'...huhu


nanny mcphee a.k.a nur insan
presint 5
12 jun 2013 (02:55am)

p/s: sanah helwah boss...YDP 12/13.. jasamu dikenang...wahai orang tua...hehehehe  ^_____^


sedikit cebisan untuk adik2 penerus generasi inpirasi...
"everything is going to be just fine"
^_________________^



No comments: