Thursday, July 29, 2010

WANITA IBARAT SEMALU...


Pada suatu hari,Rasulullah S.A.W berjln-jln bersama puteri baginda,Saidatina Fatimah R.A.Setibanya mereka berdua dibwh sebtg pohon tamar,Fatimah terpijak pohon semalu,kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan.


Fatimah mengatakan kpd bapanya apalah gunanya pohon semalu ituberada di situ dgn nada yg sedikit marah.Rasulullah dgn tngnya berkata kpd puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dgn wanita.Fatimah terkejut.Rasulullah menyambung kata-katanya lagi para wanita hndklah mengambil pengajaran drpd pohon semalu ini dari 4 aspek.


Pertama:pohon semalu akan kuncup apabila disentuh.Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu(pada tempatnya)


Kedua:semalu mempuanyai duri yg tajam untuk mempertahankan dirinya.Oleh itu,wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.


Ketiga:semalu juga mempunyai akar tunjang yg sgt kuat dan mencengkam bumi ini bermakna wanita solehah hndklah mempunyai keterikatan yg sangat kuat dgn Allah SWT.


Dan akhir sekali,semalu akan kuncup dgn sendirinya apabila senja menjelang.Oleh itu,para wanita sekalian,kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.



*Ambillah pengajaran dari pohon semalu walaupun ia hanya sepohon tumbuhan yg kecil.
*Ambillah manfaat drpd peristiwa disekelilingmu....

3 comments:

zulkbo said...

salam ukhti..
betul belaka tu
setuju amat..terima
kasih perkongsian ilmu

cik miss said...

sy share kt fb ye :) syukran :)

...Nur Insan..... said...

tafaddol =)..mga m'dpt ibrah darinya^^