Friday, April 2, 2010

TENTANG EMAK...

Orang kata saya lahir dari perut mak...
(bukan org kata...memang betul)


Bila dahaga, yang susukan saya....
mak
Click Me!
Bila lapar, yang suapkan saya....
mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di samping saya.. ..
mak
Kata mak, perkataan pertama yang saya sebut....
Mak
Click  Me!
Click Me!Bila bangun tidur, saya cari.... mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ....
mak
Bila nak bermanja, saya dekati.......
mak
Click Me!

Click Me!Bila sedih, yang boleh memujuk saya hanya.... mak
Bila nakal, yang memarahi saya....
mak
Bila merajuk, yang memujuk saya cuma......
mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....
mak
Bila takut, yang tenangkan saya....
mak
Click Me!
Bila nak peluk, yang saya suka peluk....
mak
Saya selalu teringatkan .....
mak
Bila sedih, saya mesti talipon....
mak
Bila seronok, orang pertama saya nak beritahu.....
mak
Bila bengang.. saya suka luah pada..
mak
Bila takut, saya selalu panggil...
"mmaaakkkk! "
Click Me!
Bila sakit, orang paling risau adalah....
mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....
mak
Bila buat hal, yang marah saya dulu....
mak
Bila ada masalah, yang paling risau....
mak
Yang masih peluk dan cium saya sampai hari ni..
mak
Yang selalu masak makanan kegemaran saya....
mak
Click Me!
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....
mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....
mak

Image removed by  sender.. Click Me!Yang selalu berleter kat saya... mak
Yang selalu puji saya....
mak
Click Me!
Yang selalu nasihat saya......
mak
Bila nak kahwin..Orang pertama saya tunjuk dan rujuk.....
mak


Saya ada pasangan hidup sendiri.... Click Me!

Bila seronok, saya cari....pasangan saya
Click Me!
Bila sedih, saya cari.....
mak


Bila berjaya, saya ceritakan pada....pasangan saya
Bila gagal, saya ceritakan pada....
mak


Bila bahagia, saya peluk erat....pasangan saya
Bila berduka, saya peluk erat....
emak

Click Me!Bila nak bercuti, saya bawa....pasangan saya
Bila sibuk, saya hantar anak ke rumah....
mak

Bila sambut valentine.. saya bagi hadiah pada pasangan saya
Image removed by  sender. Click Me!
Bila sambut hari ibu...saya cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”

Click Me!Selalu... saya ingat pasangan saya
Selalu.. mak ingat kat saya
Click Me!

Bila-bila.... saya akan talipon pasangan saya
Entah bila... saya nak talipon
mak

Selalu...saya belikan hadiah untuk pasangan saya
Entah bila.... saya nak belikan hadiah untuk
emak

Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".
Berderai air mata jika kita mendengarnya..........

Tapi kalau mak sudah tiada.....
.....
MAKKKKK...RINDU MAK..... RINDU SANGAT....


Image removed by  sender. Click Me!


Berapa ramai yang sanggup
menyuapkan ibunya......
berapa ramai yang sanggup
mencuci muntah ibunya......
berapa ramai yang sanggup
mengantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup
membersihkan najis ibunya.......
berapa ramai yang sanggup
membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya.....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya.......

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4..00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA


Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,

"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.



p/s: forward email...

5 comments:

zulkbo said...

salam..
sedihnya coretan hidup..
rindu kat mak lah..hu hu

Mazru Majid said...

salam..

kasih ibu sampai ke syurge..

hiba je rase,kena lak dgn lagu latar tu..rs nk nangis je..

qaseh mas said...

salam Nazira
inilah yang sering berlaku dalam kehidupan seharian kita ...
apapun, jasa bonda amat mahal harganya

...Nur iNsAn... said...

salam semua...

smga kte smua m'jdi anak yg soleh n solehah yg mmpu m'doakn kedua ibubapanya...

"ya Allah.. sesungguhnya kami hanya insan2 yg kerdil yg tdk mmpu m'balas jasa kedua ibubapa kami walau dgn apa cre skalipun... maka kami memohon dgn sesungguhnya, Kau kasihanilh keduanya spt mana mereka mengasihi kami sejak kecil lagi... rahmatilah keduanya ya Allah..."

ibu.. ayah.. maafkn kami...

Sofya said...

memang tersentuh bila baca post ni.. cuma yang takda hati ja yg takkan rasa apa.. tahniah nice n3