Monday, March 8, 2010

FALSAFAH HIDUP (HAMKA)


Apakah yang menghambat kita mengerjakan kebaikan?. Yang menghambat kita mengerjakan kebaikan ada 2 perkara iaitu pertama halangan dan kedua taqhsir (kelalaian). Halangan tersebut disebabkan oleh sakit, lapar, miskin dan seumpamanya. Walau bagaimanapun taqhsir adalah disebabkan 4 perkara:

1- Lantaran tidak dapat membezakan antara yang hak dengan yang batil, atau antara yang baik dengan yang buruk. Ubatnya mudah sahaja iaitu BELAJAR.

2-Sudah tahu tetapi tidak dapat dibiasakan mengerjakan yang baik, sehingga dirasai bahawa mengerjakan yang jahat itu juga baik. Menghilangkan masalah ini tidaklah semudah yang pertama, ianya memerlukan kepada LATIHAN.

3- Telah disangka bahawa yang jahat itu baik, dan yang baik itu jahat kerana telah terdidik daripada kecil dalam perasaan yang demikian. Hal ini lebih sukar untuk diubati daripada yang ke-2. Ianya harus mendapat PENDIDIKAN atau GURU YANG LAPANG DADA dan SABAR.

4-Didalam kejahilannya dan kerosakan didikan itu, hatinya pula buruk. Dia berpendapat bahawa mengerjakan kebaikan itu sia-sia sahaja dan bekerja jahat itulah yang utama. Ini pula LEBIH SUKAR memperbaikinya daripada yang ketiga...

5 comments:

tuan director said...

semoga kita dijalan yg benar

...Nur Insan..... said...

amin.. insya-ALLAH

Taufeek said...

Falsafah Hidup edisi lama (60an) atau baru ? sekadar bertanya. TQ.

...Nur Insan..... said...

asif.. ana xpasti..

p/s:mga dpt ibrah drinya

Zarina BT2K said...

assalamualaikum,
terima kasih atas perkongsian ilmu. lama saya ingin mencari buku falsafah kehidupan hamka