Sunday, April 19, 2009

KESEMPATAN YANG BERMAKNA...


Assalamualaikum...
Baru2 ni aku berkesempatan untuk membeli buku 'Catatan Hati (Nik Nur Madihah)'... pada mulanya, aku tidaklah terlalu tertarik untuk memiliki buku ini memandangkan terlalu banyak buku yang terhidang didepan mataku (maklumlah pesta bukulah katakan)... namun entah macam mana, akhirnya aku 'terbeli' juga buku ini...setelah membacanya...Subhanallah..kagum aku dengan pelajar yang seorang ni... timbul satu perasaan dalam diri ini untuk menjadi sepertinya...benar 'kesusahan bukanlah penghalang kejayaan' ... aku kagum dengan semangat dan keazaman Madihah sebagai seorang pelajar... bagi Nik Nur Madihah, menuntut ilmu bukanlah kerana ingin lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan, namun baginya menuntut ilmu itu adalah kerana nilai ilmu itu sendiri... tetapi rata2 pelajar hari ini tidak berfikiran begitu (termasuklah aku)... Madihah turut menyintai semua subjek yang dipelajari termasuklah semua guru yang mengajarnya...kagum sungguh aku... Bagi Nik Nur juga, adalah satu kewajipan baginya sebelum membaca buku atau membuat latihan dengan membaca kalimah isti'azah dan Bismillah, al-Fatihah, membaca doa penerang hati, ayat kursi dan membaca ayat seribu dinar terlebih dahulu... erm... insya-Allah mulai hari ini aku turut akan mengamalkannya... aku turut merasakan bahawa kesempatan memiliki buku telah menerbitkan satu 'aura' baru dalam hidupku... aku berdoa mudah2an aku juga mampu untuk menjadi seperti Nik Nur Madihah... kepada sesiapa yang berkesempatan membaca buku 'Catatan Hati Nik Nur Madihah' jangan lepaskan peluang... insya-Allah ianya sungguh bermanfaat...


.....'hablu minallah, hablu minannas'.....

No comments: