Monday, March 30, 2020

RESEPI: ROTI SANGKAYA



Haaa.. semalam aku baru try resepi baru.. jadi aku nak post kat sini supaya aku ingat resepi ni. Sebelum ni nak post resepi Scone... last2 aku pun lupa dah macam mana cara nak masak scone, sebab dah lama tak buat. Jadi penting sangat post resepi yang aku try kat blog. Senang nak rujuk. 

p/s: padahal bukan reti sangat masak pun.. tapi sis cuba yaπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚



BAHAN:
Daun pandan (panjang) 3 helai kalau kecik maybe 5 helai la kot. (Blend utk dapatkan air je)
Santan 200ml
Telur 1 biji 
Susu segar 100ml (dalam resepi lain aku tengok semua guna susu cair, tapi kat rumah ni tak ada, ada susu segar je)
Susu pekat 2 sudu  (kalau nak manis lagi, letak lebih...)
Pewarna hijau
Tepung jagung 2 sudu (kalau nak pekat letak banyak lagi)



CARA:
Kacau semua bahan atas api perlahan. kacau sampai mendidih. 
Then tadddaaaaaaa siap😍😍😍


CARA NAK MAKAN:
kalau nak sedap, kukus roti gardenia tu bagi  lembut dan panas. Then cicah dengan kuah tadi. 
Sedap!


 Biasa beli kat kedai sekali makan je RM6  😭
mahal kot. Tapi boleh dikatakan setiap hari ajak suami pi kedai beli. adehhh...
Ni buat ni boleh makan banyak kali.
Marvellous.😘





sejenis tak pandai masak.πŸ˜‚
nur insan
teratak kasih A & E
30 mac 2020 (4.20pm)
Hari ke-13 cuti kuarantin COVID-19

No comments: