Sunday, June 24, 2018

Kitab Cintaku: Hikmah PJJ



'Macam mana Emy lalui PJJ?'.. soal dia yang juga bakal ber-PJJ (Perkahwinan Jarak Jauh) tidak lama lagi.

'Susahnya nak jawab soalan tu..' saya menjawab tanpa tahu bagaimana untuk menceritakan pengalaman itu.

'Masa Emy PJJ, emy duduk dengan mentua kan?.. lagi dahsyat." Dia menyambung.

"Haha.. tak ada yang dahsyat pun... biasa je.. " saya ketawa..

Susah hakikatnya nak jawab soalan bagaimana lalui kehidupan PJJ..
dan saya rasa ramai juga yang berkongsi tips untuk menjadi pasangan PJJ..
saya pun suka untuk baca perkongsian2 tersebut, tapi diakhir perkongsian tersebut, saya selalu ingatkan diri saya sendiri,

"Rumah tangga kita tak sama dengan 'rumah tangga' orang lain... kita yang corakkan warna apa yang kita mahu dalam rumah tangga kita..sebab hakikatnya hanya individu dalam rumah tangga itu yang faham isinya."


Cuma ada satu pengajaran yang sangat penting dalam hidup saya sepanjang 2 tahun lebih kami ber-PJJ... dengan kesibukan saya sebagai pelajar, isteri jarak jauh dan tiba2 dapat posting, semuanya satu fasa kehidupan yang baru dalam hidup saya... ya, bukan mudah.. tapi Allah mudahkan semuanya..


Pernah suatu ketika dahulu saya lost di KL selepas menghantar suami ke airport.. seperti biasa saya drive sendiri walaupun baru dapat lesen.... silap saya kerana ketika itu tersilap masuk simpang... ketika itu juga saya fikirkan keberadaan suami saya.. Ayat yang keluar dari mulut saya saat itu...  'Abang.. macam mana ni...' sambil gelabah bawak kereta.. sedangkan suami dah dalam flight...huhu


Kali kedua saya begitu ketika saya accident kali ketiga dan accident tersebut lebih teruk dari yang pertama dan kedua. Saya panik ketika itu hingga tidak tahu untuk berbuat apa.. dan sekali lagi terkeluar ayat dari mulut saya, 'abang.. macam mana sayang nak buat ni...' sambil tangan terketar2 tak tahu nak buat apa... last2 tutup radio je..


Dua peristiwa ini sebenarnya kembali menyedarkan saya bahawa saya silap besar!
Moga Allah ampunkan saya kerana kesalahan saya mengharapkan bantuan hamba-Nya lebih dari Diri-Nya saat saya buntu... T_T


saya sedar bahawa seharusnya pernikahan itu tidak membuatkan kita bergantung harap pada pasangan, sebaliknya pernikahan itu mendekatkan diri kita pada Dia lebih dari segalanya.. benarlah ini juga ujian dalam rumah tangga... kebergantungan hanya pada Allah dalam sekecil2 perkara!


Lepas dari peristiwa itu, saya muhasabah diri saya kembali...
Hingga beberapa bulan selepas itu, akhirnya suami saya dapat pindah ke daerah ini..
Sebenarnya ketika itu saya sudah tidak meletakkan apa2 harapan walaupun saya dan suami sudah mencuba pelbagai usaha, namun saya yakin bila tiba masanya permohonan pertukaran suami pasti akan berjaya.....dan ternyata... itulah saatnya..
hanya Allah yang tahu bagaimana perasaan itu....

"Saat diri tidak lagi mengharapkan apa2 selain Tuhan mu..."
ramadhan yang penuh makna...setahun yang lalu...


Kesimpulannya, perkahwinan PJJ adalah satu fasa mendidik diri saya agar kembali meletakkan segala sesuatu hanya pada Allah... dalam susah ataupun senang... dan hakikat bahagia dalam perkahwinan bukanlah faktor jarak... Bahagia dalam rumah tangga itu bergantung pada diri pasangan itu sendiri dan sejauh mana kita meletakkan Allah dalam hati dan baitul muslim yang kita bina.. kita yang mencorakkan budaya rumah tangga itu.. dan pastinya tidak sama dengan orang lain...


Jauh tapi terasa selalu ada lebih bermakna dari dekat namun sering menghilang..
kan?
:)



moga terus menyulam kasih dan dimudahkan urusan buat yang masih ber-PJJ...
Allah tahu kemampuan kita...
Just put a smile on your face...
dan berharaplah hanya pada Tuhan mu...




"True of pure love should never contradict or compete with one's love for Allah. 
It should strengthen it. 
That is why true love is only possible within the boundaries of Allah has made permissble.."
::yasmin mogahed::

_from: ex tunang and now become husband a.k.a en.heaven












rainy day outside... with love,
nurinsan....
teratak kasih A&E
24.06.18 (08.15pm)