Monday, April 21, 2014

deviant [17]

[pic credit to: fatimah zafira ]


Ana mula berundur.
Dani bangun dari duduknya.
Cuba merapati Ana.

*peluh*

"Dani... please... kenapa ni?..."
Airmata Ana mula berguguran.
Panik.

Setapak Ana berundur, setapak Dani mara.
Tali ditangan Dani dipusing-pusingkan.
Melilit tangannya sendiri.

Ana cuba mencapai sesuatu.
Dibelakang Ana terdapat cawan plastik.
Milik Lisa.

Ana mula menggenggam cawan tersebut.
Dani semakin menghampiri.
Akhirnya cawan ditangan, Ana lemparkan.
Air yang berada didalam cawan tersebut tumpah tepat dimuka Dani.

Ana berlari menghampiri bilik.
Belum sempat pintu bilik dibuka, Dani terlebih dahulu menjerut leher Ana.
Ana tercekik.

Ana terasa badannya digoncang kuat.
sangat kuat!.
Ana cuba mencari kekuatan, muka Dani disiku sekuat hati.

Dani terdorong ke belakang.
Ana mengambil tali yang melilit lehernya.

"Kau masih ingat tali tu?."
Soal Dani sambil cuba menstabilkan dirinya.
Dani memegang raut wajahnya yang disiku Ana tadi.

Ana memerhatikan Dani.
'Kenapa Dani dah berubah. Tidak sama seperti waktu mereka berjumpa didewan petang tadi. Why must she do this to me....'

Ana menggeleng-geleng kepala.
Tidak dapat dicerna maksud perbuatan Dani.
Juga perubahan Dani.

"Tali... tali! tali ni..."
Raut wajah Dani kelihatan sangat menakutkan.
'Dani.. tolong jangan buat aku macam ni...'

Ana terasa badannya digongcang.
Kuat!.

"Ana... ana... ana..."
Ana terkejut.
Dirinya bingkas bangun.

'Astaghfirullah al a'zim....'
Ana menarik nafas.
Dihadapannya kini ada Achik, Lisa dan Udani.

'Ya Allah... mimpi rupanya...'.
Hati Ana berbisik.

"Bila korang sampai..."
Soal Ana.

"Ana.. ana.. bila tempat baru je mesti selalu mengingaukan. Kitorang dah sampai 5 minit tadi. Tengok Awak tidur lena betul."
Achik menjawab sambil menggelengkan kepala.
Lisa pula kelihatan meletakkan nasi bungkus di atas meja sambil ketawa.


'Nasib baik mimpi.'
Macam mana aku boleh tidur dekat meja ruang tamu ni?.
Bisik hati Ana lagi.

Dani yang dari tadi hanya memerhati dari jauh kelihatan memikirkan sesuatu.
'Dee... kau masih ingat tentang itu.'
Dee, adalah nama panggilan buat Ana.
Nurul Diyana.

"Dani... jom makan."
Pelawa Lisa.

"Rasa kekok pula bila dengar orang lain panggil saya Dani...  panggil saya Aliyah je."
Kata Aliyah sopan dengan senyuman.

Ana memandang Dani.
'Ternyata... masa telah mengubah kita kerana keadaan dan pilihan.'

Ana memisat-misat matanya.
Debaran masih ada bila memikirkan mengenai mimpinya.
'Ya Allah... lindungi kami dari kejahatan...'

Ana akhirnya bangun membasuh muka lalu terus mengambil wudu'.

Mereka akhirnya menikmati makan malam.
Nasi goreng Cili Padi bungkus.
Sedap.

Usai selesai makan, Ana mengajak Dani ke biliknya.
Rumah itu mempunyai 3 bilik tidur.
dan 2 bilik mandi.

Dani melabuhkan duduknya diatas katil.
Manakala Ana memilih untuk ke jendela.
Melihat ketenangan malam.
Subhanallah.
Cantik malam ni.

"Kau macam mana sekarang?."
Dani memulakan bicara.
Hatinya turut melonjak ingin tahu apa yang berlaku pada Ana selepas melihat dan mendengar igauan Ana tadi.

Ana senyum.
"Aku alhamdulillah... bertambah baik."
Ana berubah tempat.
Lebih dekat dengan Dani.

"Dani... eh.. maaf... Aliyah..."
Ana membetulkan kata.
Aliyah senyum.

"Kau selesa panggil aku Aliyah atau Dani?."
Soal Tengku Udani Aliyah.
Ana berkira-kira mahu menjawab.

"Aliyah. Sebab kau dah tak sama macam Dani yang aku kenal dulu."
Tengku Udani Aliyah senyum.
"Aku juga lebih selesa dengan Aliyah. Kalau macam tu, aku panggil kau Ana macam Lisa dan Achik panggil kau ya?."
Soal Aliyah.

Ana mengangguk.

"Aliyah... aku... aku nak minta maaf... kalau aku ada salah."
Ana akhirnya memberanikan diri meminta maaf.
Aliyah diam.
Ada genangan air mata.

"Aku yang patut minta maaf..."
Aliyah memegang tangan Ana.
Erat.

Masing-masing akhirnya mencari kekuatan untuk memulakan bicara.
Sungguh.
Ia rumit untuk dirungkaikan.
Segala rasa.
Segala cerita.

"Apa yang berlaku pada kau lepas malam tu?."
Ana menyoal.
Walau mulutnya telah terlajak kata.
Namun hatinya meronta untuk ditarik balik pertanyaan itu.

Aliyah masih kelihatan tenang.
Namun hatinya seakan bagai ingin pecah.

"Aku... hakikatnya dah lama kuburkan kisah itu... kisah kita... tapi bukan bermakna aku menyesal dengan apa yang dah berlaku... jika itu tidak pernah berlaku... jika kumpulan 'deviant' tidak ada dalam kamus hidup aku, tak mungkin aku jumpa jalan ini..."

Suara Aliyah mula serak.
'Maafkan aku Dani...'
Ana hanya mampu berbisik didalam hati...

Malam itu..
Menjadi malam yang panjang buat mereka.





to be cont.
[disclaimer:  kisah ini hanya rekaan fantasi nur insan. Sila baca tanpa me-relatekan watak dengan sesiapa agar anda tidak tertipu dengan realiti. Tapi kalau rasa nak kena tipu. Silakan]




nur insan
presint 5
20 april 2014 (04.00 pm)




No comments: