Friday, January 4, 2013

DEBAT BUKAN JEBAT!

together we strong


saya suka perbincangan yang berbentuk ilmiah... 
yang mampu menjana pemikiran untuk berfikir dan mencedok ilmu berbanding dengan perbincangan yang seolah2 pendapat satu pihak sahaja yang boleh diterima... 
pendapat yang lain salah...

seperti diserang tanpa diberi peluang menerang...
memang diakui, setiap pendapat individu itu berbeza...
dan ia kemungkinan dipengaruhi oleh faktor persekitaran atau latar belakang...
tapi kalau perbincangan untuk menunjukkan 
siapa hebat,
siapa Jebat,
siapa lebih kuat...
siapa tinggi,
siapa lagi rendah...

ah...
tidak mengapa...
mungkin saya hanya akan membuang masa...

'Aku boleh berdebat dengan 10 orang yang berilmu tetapi aku tidak boleh
berhujah dengan satu orang yang jahil'
~imam shafie'~

#ke arah memerdekakan pemikiran sebelum merdeka final sem 5 esok!#

andainya saya diberi peluang untuk mendengar penerangan dan mengikutinya dengan tenang.....

nur insan,
kayangan
04 disember 2013 (10.31pm)

1 comment:

Shukri Mohd Ali said...

imam nawawi pun tak mahu berdebat dengan golongan zindik :)