Saturday, December 15, 2012

PESAN GURU...

terima kasih guru... 


Pesan guru....
Amanah ini berat untuk dipikul...
Amanah ini untuk merawat jiwa...
Amanah ini bukan suka-suka...

Pesan guru lagi...
Kita ini tugasnya membantu, bukan memanipulasi...
Perlu jelas matlamat, perlu juga ada visi...

Ya Allah...
sungguh, amanah ini berat...
jalan yang ku pilih ini tidak mudah...
jadi perawat jiwa...
siapa kata ia mudah???
walau mungkin biliknya beraircorn dan besar...
namun kebesaran ruang bilik itu takkan mampu menanggung fikiran untuk memahami maksud tersurat setiap isu yang dibawa,....

Semester ni aku belajar kaunseling kelompok...
aku belajar fasilitate kelompok yang punya latar belakang berbeza namun duduk dalam satu bulatan dan berkongsi rasa.... kerenahnya pelbagai, ragamnya tak terkira... namun itulah cara untuk modifikasi tingkah laku.... membetulkan yang salah, dengan melihat apa yang betul... 
kelompok kaunseling banyak mengajar aku....
walaupun kadang2 dalam sehari pernah sampai 4 sesi yang perlu diharungi....
penat untuk memproses setiap sesi...
namun, itulah tugasnya...

dan hari ini.....

Terima kasih ya Allah untuk hari ini...
seharian aku ditarbiyah melalui mereka yang hadir...
seharian aku diajar untuk sabar...
walaupun masih ku akui tingkat sabarku terlalu nipis lagi
namun kisah hari ini....
terlalu banyak mengajarku...

inspirasi masa depan!..
ya Allah... saat aku menulis ini...
ilham datang dengan menyatakan...
kisah hari ini adalah inspirasi masa depan...
dan kata2 ini, merupakan kata2 terakhir yang keluar dari perbincangan aku dan 2 lagi partner kerjaku...
walaupun perbincangan itu tidak ada kena mengena dengan isu kaunseling kelompok...
tapi kata2 itu sangat bermakna supaya aku sedar bahawa kisah ini adalah inspirasi masa hadapan...

INSPIRASI MASA HADAPAN!
 tagline akan datang... dan kunci buatku meniti hari esok sepanjang aku masih bergelar
'counselor to be'.... thanks guy =)


:: sesungguhnya kita akan belajar jika kita benar2 ingin belajar...
kita akan celik akal, jika kita sendiri ingin kita memandang dan melihat...
ya Allah... kadangkala sukar untuk aku memahami maksud setiap aturan-Mu...
namun sepenuh hati... aku yakin tidak pernah sekali Kau membebankan kami dengan mehnah-Mu...
sesungguhnya dari Engkau ia hadir, dan kepada Mu jua ia akan kembali....::



melihat dengan pandangan hati yang ingin memahami,
nur insan,
kayangan,
15 disember 2012 (3.49 am)



No comments: