Wednesday, January 4, 2012

KALAM IMTIHAN...






Salam mahabbah dalam mood exam.... (bila dah namanya student, maka memang xleh l
ari dari exam, ujian, test, kuiz dan sebagainya^^).... ermmm... dah lama tak up-date teratak... fuhhh.. berhabuk!


Entry ni buat sahabat2ku.... moga ia kalam taujihad, pembakar semangat....!


sahabat.... kte semua dah berusaha untuk hari ini...namun andai dirasakan kita masih belum buat yang terbaik, jangan lemah krn i2, krn kita masih perlu menempuh hari2 mendatang yang sedang memanggil dgn seruan jihad dijalan ilmu... Lepaskan hari ini sebagai pengajaran untuk perbaiki hari esok...
bersangka baiklah dengan apa yang Allah telah takdirkan untuk hari ini, krn sangkaan i2 akan membuahkan hasil... andai baik, maka baiklah ia... yakinlah sahabatku sayang, Allah bertindak dengan sangkaan hamba2Nya...


“Aku bertindak sebagaimana sangkaan Hamba-Ku. Dan Aku akan selalu bersama hamba-Ku jika dia mengingati-Ku. Kalau dia mengingati-Ku didalam dirinya, Aku mengingatinya dalam diriku. Apabila dia mengingatiku di khalayak ramai, Aku mengingatinya di tengah khalayak yang lebih ramai lagi (para malaikat dan seluruh makhluk).

Apabila dia mendekati-Ku sejengkal, Aku akan mendekatinya (lebih dekat lagi) sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, Aku mendekatinya sedepa. Apabila dia mendekati-Ku dengan berjalan, Aku mendekatinya dengan setengah berlari”

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)



salam bittaufiq wannajah fil imtihan!.. teruskan langkah perjuangan...


::pagi tadi, sebelum masuk exam call mak jam 8.42pagi...::

aku: assalamualaikum... mak....
mak: waalaikumussalam...
aku: mak buat apa tu?
mak: takde apa, ni jan (kakakku) dah lambat nak p keje...
aku: mak.... cmne ni....... (ayat biasa.......)
mak: exam kan arini?
aku: aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....... aah, ni satg nak masuk... kul 9 start...erm...
mak: takpe... A tu... amin....hehe....
aku: hehe.... doakan kita mak (senyum sampai telinga)
mak: insyaAllah... sentiasa....
aku: ok mak... bye.... sayang mak!... assalamualaikum
mak: waalaikumussalam... ok, jawab elok2....

TUTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTUT

rindu mak! rasa nak terbang balik sekarang jugak!...



::saat itu teringat pada ayah yang dulu menghantar dan menjemputku disekolah.... menantiku dengan sabar... menungguku hingga kelas berakhir... terlalu banyak yang dikorbankan... nasihat ayah takkan ku lupa..... saat aku terjatuh, nasihatnya sering menyapa, yang membangunkan aku kembali hingga aku tiba dipuncak...
'kak teh jangan banyak main sangat...' aku senyum...
'tapi main sikit takpe kan'=)....
~al-fatihah buat ayah dan semua muslimin dan muslimat yang telah kembali ke negeri abadi dan yang masih di alam fana~
buat sahabat2 bakal guru, selamat ber'imtihan' dan selamat kembali ke sekolah buat adik2...::



~MENGHARAP MARDHATILLAH, dapat A ALHAMDULILLAH~

DOA IBU BAPA

Ya Allah
Rendahkanlah suaraku bagi mereka
Perindahlah ucapanku di depan mereka
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkan hatiku untuk mereka


Ya Allah,
Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya, atas

didikan mereka padaku dan Pahala yang besar atas
kesayangan yang mereka limpahkan padaku,peliharalah
mereka sebagaimana mereka memeliharaku.

Ya Allah,
Apa saja gangguan yang telah mereka rasakan
atau kesusahan yang mereka deritakan kerana aku
atau hilangnya sesuatu hak mereka kerana perbuatanku
jadikanlah itu semua penyebab susutnya
dosa-dosa mereka dan bertambahnya pahala kebaikan
mereka dengan perkenan-Mu ya Allah
hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan dengan
kebaikan berlipat ganda.

Ya Allah,
Bila magfirah-Mu telah mencapai mereka sebelumku,
Izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku.
Tetapi jika sebaliknya, maka izinkanlah aku memberi
syafa'at untuk mereka,sehingga kami semua berkumpul
bersama dengan santunan-Mu di tempat kediaman
yang dinaungi kemulian-Mu, ampunan-Mu serta rahmat-Mu... .

Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha
Agung, serta anugerah yang tak berakhir dan Engkaulah
yang Maha Pengasih diantara semua pengasih.

Amin Ya Rabbul Alamin..





~kalam imtihan.....

KHAR
Nur Insan
03 Jan 2012 @ 2.00 pagi....

No comments: