Wednesday, November 9, 2011

MODUL KEMAHIRAN BELAJAR


Salam mahabbah...^^,v...

Tetiba arini, pagi yang indah dan sunyi sepi ni.... aku nak sangat citer tentang subjek yang aku belajar... rasanya tak pernah lagi aku post tentang 'subjek kaunseling' yang aku belajarkn.... erm.. (mungkin boleh wujudkan satu label baru "my feberet subjek" kt teratak ni kot..huhu)....

[tak berniat nk tulis scra ilmiah or so on... jdi bhasa yg digunakan adalah sesedap rasa penulis...hrp mklum...maaf krn penggunaan bahsa yg X sekata...]



Salah satu sbjek aku sem ni ialah Kelompok Bestruktur.... dalam subjek ni kmi terbahagi kpd 2 bahagian sama ada teori (dlm kuliah cm biasa dgn ayahanda Dr. Mohd Aziz Shah bin Mohd Arip) atau praktikal (dlm Lab kaunseling dgn Miss Priya=)...

apa yg best bila time Lab kami akan m'jdi fasilitotor n praktikkn modul/LDK yg kmi design special for this sbjek.. it is quite fun... run here and there... laughed together... and sing a song... (my group which is group PINK don't have any boys... so it free for 9 of us to playing anything... hehe... takde lh malu sgt...even kdg2 rsa cm budak2 kindergarden je...main pecahkn belon... main katak n kambing... hehe...mcm2)....


And now aku tengah proses menyiapkan modul untuk subjek ni... aku diberi tajuk 'KEMAHIRAN BELAJAR"... dekat pasaran ada macam2 buku teknik bljr lh... cara jdi peljar cmerlanglh... smua ni provided utk ajar student cmne nk cemerlang dgn kuasai kmhran bljar... law xde kmhiran bljr, mka potensi yg tinggi xkn mampu menghasilkan sesuatu yg MANTOP:)


WOW! nampak mudahkan... senang je... (my first expectation)... but until now, I'm stuck with my own idea.. urm.... kenapa aku bleh stuck????...

Kemahiran belajar consists of kemahiran membaca, membuat nota, mengingat and so on....


Modul yg perlu dihasilkn not juz a teory, tp praktikal yg aku kne prove kn time2 tu jugak kt student spya faham pa yg aku cuba smpaikan... jdi first i'm stuck bcoz i'm believe that everyone have their own style... aku ingt lagi... masa form 6, aku, zuhir dan abu suka buat formula utk smua sbjek... t'msuklah sejarah... cam2 formula keluar, mengalahkan formula fizik...huhu... but some of my frenz like zati tak boleh cm2... dia kata serabut... even we use all dat formula to remembered something more easily... urm... zati kata 'guna formula lagi bertambah lupa...'... ok fine:)


Jadi skung ni, takkan aku nk kata kt student... 'ok everyone must follow wat i'm say.. if u want to study, first u must have highlighted to colour all da main point... then use ur ruler to read and outline the topics....must do the main mapping...."...(erm.... dlu kne baca pakai pembaris, my teacher say 'supaya tak lari perkataan tu'....msa tu kt sek rendah... n alhamdulillah mmg aku xde dyslexia=)


n pernah juga guna main mapping. tp aku jdi serabut sgt2 dgn akar 'serabut' +'tunjang' yg ada dlm tu smpai aku sndri tension nk baca.....last2 more prefer gna simbol n anak panah;)


but some student they don't like to be very 'skema' smpai nk bca guna pembaris...urm.. (aku pun) and even sometime ada yg suka gne music utk make fun in learning....


So... what should i do?????.... large concept... unic skilz... own choice... if I say 'u must study wif ruler, highlighted, main mapping, no music!'...but I'm also not that one... then???...uh.... what can I say???..... tettttttttttt...blur!


Yes... there is no doubt if kita katakan bhwa keselesaan akan memudahkn proses pembelajaran itu berlangsung... music salah satu bentuk gangguan... tp pd certain stdent music tu membantu utk ingt point...jd 'keselesaan' itu sndri bergantung pd individu utk menilai n ikut kemampuan student juga...


Jadi skung ni... memandangkan everyone hve their own choice, but their choice must be to FOCUS with what their doing rite???... so as a conclusion... do what u want... as u wish in order to understand n to get the point... but pokoknya mesti FOKUS!... law tak fokus cmne nk 'masuk' kan???... jdi back to basic... n cmne nk fokus law xselesa????...

SELESA + FOKUS= KUASAI KEMAHIRAN BELAJAR (TERPULANG PD IND.)

(kdg2 aku bleh fokus ble org bising... huhu... tpi kdg2 xleh... so depends on... yg penting pd aku, aku faham n jelas apa yg aku baca n study... n smpai skung, when i want to study, i need whiteboard n marker.. if don't hve... sketch book jdi mangsa or any plain paper^^.. but mybe ada yg kata perlu ke bahan2 tu???... terpulang...Sbb tu cra aku bljr m'mahami + mengingat)

akhirnya dalam aku mengarut kt sini, dpt juga idea... let's celebrate the difference=)... yg penting dlm kemahiran bljar kuasai kemahiran membaca, mengingat n buat nota... dan smua ni ikut keselesaan masing2...


insya'Allah next week I will be the presenter... ok chaiyok!


~Apa2 pun semua sbjek kaunseling sgt2 best!... belum lgi aku citer part sbjek delinkuen or abnoRmal... wow!... both my feberet subjek...hehe...seronok sgt2 tau ambik kaunseling...Jom ramai2 ambk kaunseling... even asgment every sem hmpir mnjangkau ke angka 20
(hnya kaunseling sbjek xt'msuk sbjek U) dgn final yg best!... tp sagt berbaloi^^,v....~



p/s: apa yg tercatat dlm n3 ni hnya pandanganku semata2... msing2 ada pndngan msing tntng cara bljr... terpulanglh anda dgn keunikan yg anda ada utk bljr cmne... dan law sudi nk kongsi cara terbaik anda belajar, bleh lh tngalkan komen... sgt2 dialu2kan...hehe^^,v...






~Belajar bukan sekadar utk exam... tp utk didik generasi akn datang dgn ilmu yg ada....~


Mengarut tengah pagi,
Nur Insan,
09 nov 2011 (3.41am).....


No comments: