Thursday, January 14, 2010

Sebentar lagi aku kan pergi....


Masa tidak pernah menunggu manusia. Sama ada sedar ataupun tidak, semakin kita meninggalkan masa lalu semakin dekat pula kita dengan janji Tuhan dan kenyataan bahawa setiap yang hidup pasti akan merasai sakitnya kematian... "Masa dijanji pasti tiba, ku kan dijemput ke sana..." ... Persoalannya, sudahkah diri bersedia menghadapinya???... Mendengar perkhabaran pemergian insan2 yang baik agamanya dan mempunyai akhlak yang mulia, aku jadi insaf sendiri. Mereka insan hebat!!! mudah2an Allah menempatkan mereka ditempat yang selayaknya...

Benar hidup ini sementara. Seharusnya kesempatan yang diberikan digunakan dengan sebaiknya, tapi aku???... Seharusnya waktu yang terluang tidak sekali2 aku sia2kan dengan perkara sia2, tapi aku???... Seharusnya aku berusaha untuk terus istiqamah dan lebih meperbaiki diri, tapi aku???... Seharusnya aku malu dengan Allah, nikmat yang diberikan terlalu banyak, jadi aku perlu bersyukur dan tidak mengeluh andai musibah melanda diri ini, tapi aku???... Aku mula merefleksi diri... 'Maafkan hamba-Mu ini ya Allah...'

Kematian itu sesungguhnya sebaik2 pengajaran... namun adakah aku benar2 mengambil pengajaran darinya???... Sedarlah wahai diri yang sering lupa!!!... Aku semakin hampir dengan kepastian itu...

"ya Allah, andai ada satu waktu atau sedetik saat dimana
aku benar2 merasakan keindahan iman,
dimana aku benar2 merasakan keagungan-Mu
(kerana aku sering ragu akan keikhlasan aku sendiri),
Maka ya Allah, matikanlah aku disaat itu, Agar aku bisa meraih semulia2 kematian. Kematian disaat aku cinta pada-Mu..."



... Tulus ikhlaskah diri ini, menyintai-Mu sepenuh hati... ataukah sekadar bila diuji???...
...Muhasabah Cintaku...


1 comment:

Ahmad Zulfadhli Zulkefli said...

entri yang menginsafkan.. thanks.. :)