Tuesday, December 22, 2009

KEM KRISTAL 09...


Alhamdulillah dalam KESULITAN serta ketidak kesediaan akhirnya pada 18/12/2009 (jumaat) aku masih dipilih oleh Allah untuk mengikuti Kem Kristal (Remaja Unggul) di Taman Pertanian Kuantan sehingga 20/12/2009.Jadi banyak perkara yang ingin aku ceritakan dan kongsi ni, jadi jalan ceritanya ada dibawah... semoga ianya tidak membuang masa insan2 yang membaca=)...


Dalam jam 9 aisah dan aku telah menunggu di stesen bas bentong. Dalam jam 11 kami menerima SMS yang menyatakan kemungkinan besar kami tidak dapat mengikuti program tersebut kerana beberapa masalah (masalah paling berat ialah pengangkutan)... akhrnya aku mengambil keputusan untuk membatalkan sahaja niat untuk mengikuti program tersebut. Namun Aisah kelihatannya masih bersemangat. Akhirnya dalam jam 12.30 adikku telefon (dia ketawa terbahak2 sebab kami masih tersadai dekat bas stand, kurang asam jawa betul budak ni=)... kata adikku lebih baik kami balik je rumah dan makan nasi, lepas solat jumaat dia sendiri yang akan hantar kami ke kuantan...huhu...

Akhirnya jam 4.45 kot, kami sampai juga selepas tersesat..huhu... sampai je dekat pintu masuk taman tu (sementara menunggu seseorang yang akan menunjukkan jalan ke tempat program sebenar diadakan) aku excited jugalah sebab berdasarkan pengalaman adikku yang pernah menginap disini (time pertandingan marhaban negeri), dia tidur di villa, lagi pun keadaan sekeliling taman tu agak cantik... dalam hati aku berbisik 'wah bestnya, baru selesa..hehe..." bila dah betul2 sampai dekat tempat program tu, "alamak... tido dalam khemah rupanya...kwang kwang kwang...jauh dari pintu masuk, dan paling best sekali terlalu banyak lalat (coz ari hujan)...haha.. tergelak sorang aku memikirkan keadaan ini.."

Selepas menunaikan solat asar, aku melihat insan2 yang berada disekelilingku... terkeluar ayat dari mulutku dan Aisah "aku tersesat ke dekat sini ke atau aku bermimpi yang aku dah sampai????".. arghh... macam2 perasaan yang wujud termasuklah menyesal!! nak tau sebab apa... sebab semua insan2 disini ex-student SMA malah ada yang lepasan STAM, sedangkan aku... SMK, malah pernah pula bersekolah di sekolah Khatolik... terasa terlalu kecil diri ini... rasa nak balik time tu jugak!!! tapi macam kata Aisah buat jelah muka tak malu.. kwang kwang kwang...

Malam tu bermula aktiviti Ta'aruf dalam keadaan hujan dan atap bocor malah kejap2 black-out...pengajaran yang aku dapat dari sesi ta'aruf ni, tak salah kalau nak berurusan dengan kaum lawan (maksudnya antara hawa dengan adam) tapi masih ada batas2nya... Malam ni jgalah aku berkenalan dengan Kak Husna (fasi aku..huhu)... sebelum tidur malam tu kitorang baca Al-Mulk(first time aku join kem macam ni...) lepas tu, aku perasan rasa menyesal tu dah takde (lebih2 lagi bila diingatkan agar perbetulkan niat dan ikhlas)

Pukul 4 lebih aku melangkah ke surau untuk Qiyam (ni saat yang paling aku tunggu) sebab sebelum ni tak berkesempatan untuk buat secara berjamaah... Lepas solat subuh, baca Mathurat... kemudian ada tazkirah 7 min oleh setiap peserta dengan tajuk yang diberikan... "alamak... tazkirah..." hati aku gusar memikirkannya..hehe..aku tak tahu kenapa, sepanjang program ni aku tak dapat menjana minda dengan baik, malah seringkali dalam keadaan 'blur' sehingga menjadikan aku seorang pelupa dan segala ilmu yang sedikit dimiliki, tak tahu lepas kemana malah 'pertuturanku juga tidak selancar biasa' (mungkin kerana perasaan terlalu segan dengan insan2 disekelilingku yang bagiku pasti lebih mantop ilmunya)...tapi dalam kedua2 sesi tazkirah ni aku tidak terpilih untuk memberi tazkirah, mungkin aku boleh memanjatkan syukur kerana aku tidak terpilih...

Masa ceramah pulak dengan tajuk Akidah Penjana Kecemerlangan Insan (ustaz Mahfuzan Ghadafi B. Mahmud) banyak perkara yang aku belajar, malah aku sangat tersentuh dengan cerita tentang Tsunami yang diceritakan kerana cerita tersebut menunjukkan betapa berkuasanya Allah dalam menentukan segalanya... cerita tersebut turut mengingatkan apa yang pernah berlaku dalam hidupku walaupun apa yang aku lalui hanyalah kisah 'biasa2' sahaja namun terlalu bermakna... Sesungguhnya Allah berkuasa dalam tiap2 sesuatu dan tidak pernah menghampakan hamba-Nya...

Ceramah kedua pula dengan tajuk Akhlak Islamiah Remaja Masa Kini (Ustaz Mohd Khairi B. Abd Ghani) juga menarik dan banyak input. Antaranya adalah persoalan mengenai kenapa syahadah itu nombor 1 dalam rukun islam sedangkan syahadah itu kalau dilihat hanyalah mengucapkan satu kesaksian sahaja. Namun tanpa kita (atau mungkin aku sahaja) sedari sebenarnya itulah yang paling berat berbanding solat dan lain2, kerana dari kita mula2 baligh sebagai islam hinggalah meninggal dunia, kita dituntut untuk meyampaikan islam kepada semua... namun aku tersedar berapa ramai yang menyedarinya, malah aku sendiri, sejauhmana aku menyampaikan islam atau dalam erti kata lain berdakwah dengan ilmu yang sedikit ini (atas prinsip sampaikanlah walau satu ayat)....

Namun, berdasarkan kedua2 ceramah ini aku memahami bahawa akidah, ibadah, akhlak dan syariat islam boleh disimbolikkan sebagai pokok. Akidah adalah akar (kuat akar maka pokok akan berdiri teguh), akhlak (adalah buah, baik pokok maka akan menghasilkan buah yang baik), ibadah (baja yang menambah baikkan pokok) dan syariat islam (pagar yang membentengkan pokok agar terhindar dari ancaman tumbesaran yang baik)... jadi manusia itulah pokok=)..


Masa LDK pula, kami banyak berbincang tentang cabaran di universiti. Ahli kumpulanku (4 orang termasuk aku) rata2 menyatakan kegusaran untuk menghadapi cabaran alam kampus dan pengaruhnya. Sebenarnya, time mendengar cerita ahli group aku juga berdoa agar Allah tetapkan hati2 kami dan aku turut bersyukur kerana aku telah terbiasa berhadapan dengan insan2 yang menganggap hak itu sesuatu yang pelik, semoga pengalamanku mampu mentarbiah diriku agar lebih kuat... Pesan Kak Una (fasiku) yang penting kita sendiri kena kuat!. Ibarat akar pokok yang besar.

Dalam banyak2 aktiviti sepanjang program, yang paling aku suka slot resolusi yang ala2 explorace. Ada 5 check point dengan tema yang berbeza2. Pertama tema pengorbanan, yang penting disini ialah MATLAMAT TIDAK PERNAH MENGHALALKAN CARA. seterusnya tak ingat temanya apa, tapi pengajarannya HATI PERLU DIISI DENGAN PENIGISIAN YANG BERMANFAAT JIKA TIDAK IA AKAN MUDAH PECAH SEPERTI BELON KOSONG YANG TERKENA FANA'NYA DUNIA... seterunya tema dakwah, yang penting dalam DAKWAH ITU ADA CARANYA TAK BOLEH MAIN TERJAH. Malah aku bertambah sedar bahawa dakwah itu perlu kesabaran yang tinggi (tapi aku ni kurang sabar orgnya..huhu) maklumlah banyak cabarannya... kemudian check point ukhwah (yang ni bagiku tak best, sebab aku jatuh longkang...huhu...time otw nak g check point, maklumlah jadi orang buta). Dan akhir sekali check point Ibadah (yang paling best)... first time aku solat dhuha atas tanah. sedih sangat sampai aku menitikkan air mata time sujud). malah ada juga ahli group aku yang menagis teruk (tapi atas reason yang berbeza dengan aku).

Tapi satu lagi pengalaman baru ialah makan dalam talam. First time aku buat dan terus terang aku cakap makanan dalam talam memang banyak, aku memang tak mampu nak habiskan malah aku fikir lepas ni lebih baik aku makan dalam pinggan je, bukan kerana tak nak amalkan konsep sharing, caring and loving dan merapatkan ukhwah...huhu... tapi untuk mengelakkan pembaziran..

Sepanjang kem ni juga, sebenarnya aku dapat rasakan betapa 'cemburunya' aku insan2 yang menuntut di sekolah agama ni (berdasarkan satu ayat dinyatakan oleh salah seorang peserta "dekat sekolah kita dah biasa dengar ceramah ustaz2)... sedangkan kami pelajar sekolah biasa hanya dapat mendengar ceramah di sekolah pada hari sambutan tertentu sahaja. Malah ukhwah yang terjalin antara mereka juga atas ikatan satu akidah yang mana menunjukkan ukhwah itu adalah ukhwah fillah, sedangkan di bumi SMK adalah sukar untuk mencari sahabat atas dasar ukhwah fillah. Jadi disini aku ingin sekali menyatakan bahawa kalian beruntung dan seharusnya bersyukur kerana dipilih oleh Allah... walau bagaimanapun, aku masih juga bersyukur dengan apa yang aku miliki, kerana apa yang aku lalui juga banyak mentarbiah diri ini. Malah aku sentiasa proud to be myself =)... agar aku tidak berasa rendah diri dalam kalangan manusia...

Akhir kata, sekali lagi dengan tegasnya aku menyatakan kem ni memang best dalam mentarbiah diri (jadi law bersempatan joinlah..huhu..) aku belajar banyak perkara... malah insya-Allah inilah yang aku jadikan sebagai penguat diriku dalam misi pencari redha Ilahi...



SEBAHAGIAN MEMORI KRISTAL 09...




(khemah yang menjadi tempat penginapan kami)



(sebahagian fasilitator dan urusetia yang terlibat)



(peserta muslimin seramai 8 orang) (peserta muslimat seramai 18 orang)



(group LDK ku )




(time riadah) (time resolusi-check point ukhwah)

















1 comment:

...Nur Insan..... said...

'hidup ini seringkali terasa pahit, lantaran kita merasa kerdil disisi manusia2 yang hebat... tapi sebenarnya kita lupa bahawa kita juga manusia seperti mereka, kita lupa bahawa kita mampu menjadi hebat!! kerana kita juga MANUSIA!! bejuang tuk mnjdi yg terbaik jga adalh hak kita... selagi mana kiota tidk lupa bhwahidup dan mati kita krn Allah, selagi itu kta manusia HEBAT!! semangt itu datang dalam diri, yg hatinya memburu redha Tuhan ...'